کد مطلب:90260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

شیوه درود بر پیامبر











احادیثی چند، درباره ی صلوات بر پیامبر و آل وی، در نماز و غیر نماز، در كتابهای روایی وجود دارد، برای اطلاع كامل، جویندگان به آنجا مراجعه نمایند. در اینجا تنها به یك حدیث اكتفا نموده، بحث را آغاز می كنیم:

«و عن عبدالله بن سنان عن ابی عبدالله علیه السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ذات یوم لعلی علیه السلام: الا ابشرك؟ فقال: بلی بابی انت و امی، فانك لم تزل مبشرا بكل خیر فقال: اخبرنی جبرئیل آنفا بالعجب، فقال له علی علیه السلام و ما الذی اخبرك یا رسول الله؟ فقال اخبرنی ان الرجل من امتی اذا صلی علی فاتبع بالصلاه علی اهل بیتی فتحت له ابواب السماء و صلت علیه الملائكه سبعین صلاه و ان كان مذنبا خطاء ثم تتحات عنه الذنوب كما یتحات الورق من الشجر و یقول الله تبارك و تعالی لبیك عبدی و سعدیك و یقول الله لملائكته: یا ملائكتی! انتم تصلون علیه سبعین صلاه و انا اصلی علیه سبعمائه صلاه. و اذا صلی علی و لم یتبع بالصلاه علی اهل بیتی، كان بینها و بین السماء سبعون حجابا و یقول الله جل جلاله لا لبیك! و لا سعدیك یا ملائكتی! لا تصعدوا دعائه الا ان یلحق بنبیی عترته، فلا یزال محجوبا حتی یلحق بی اهل بیتی.»:

عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السلام روایت می كند كه فرمود: پیامبر بزرگوار اسلام، روزی به امیرمومنان فرمود: تو را بشارت دهم؟ امیرمومنان گفت: بلی پدر و مادرم

[صفحه 61]

فدایت باد، وجود مبارك شما همیشه منشاء خیر است، پیامبر فرمود: جبرئیل مرا به چیز شگفت آوری خبر داد! امیرمومنان عرض كرد: یا رسول الله به چه چیز شما را خبر داد؟ پیامبر فرمود: مرا خبر داد كه اگر كسی از امتم به من درود فرستد و آن را با صلوات بر اهل بیتم خاتمه دهد، درهای آسمان، به روی او گشوده و فرشتگان، هفتاد بار برای او طلب آمرزش كنند و از آن پس اگر از گنهكاران باشد، گناهان او همانند برگ درختان در فصل خزان می ریزد و خداوند تبارك و تعالی می فرماید: اجابت می كنم تو را و یاریت می كنم یاری دادنی. ای فرشتگان من، شما بر او هفتاد مرتبه صلوات فرستید و آمرزش طلب می كنید ولی من هفتصد بار او را مورد رحمت قرار می دهم. اما اگر تنها بر من درود فرستد و از آل من یاد نكند و بر آنها درود نفرستد، هفتاد حجاب بین صلوات او و آسمان حایل می گردد و خداوند می فرماید: نه تو را اجابت می كنم و نه یاریت می نمایم، ای فرشتگان من دعا و صلوات او را، بالا نبرید مگر آنكه (در صلوات) عترت پیامبر را به او ملحق كند. این دعا همچنان در حجاب خواهد ماند تا اینكه عترت و اهل بیت من در صلوات بر من ملحق نماید «اللهم صل علی محمد و آل محمد».


صفحه 61.